måndag 23 februari 2009

På västfronten inte mycket nytt

Det är dagen efter Oscars-galan, klockan är 17.00 och jag har nyss avnjutit en perfekt bacon-carbonara. Heath Ledger vann som väntat Bästa Manliga Biroll för sin Joker i The Dark Knight, Slumdog Millionaire (måste verkligen se den) drog hem vart och vartannat pris, inklusive Bästa Film, och talen var lika långtråkiga som vanligt. Roligt var att den enda film jag såg på The Chicago International Film Festival i höstas, den österrrikiska Revanche, var nominerad till Bästa Utländska Film. Det är en stark hämndhistoria som utspelar sig i Wien och på den österrikiska landsbygden som jag rekommenderar varmt. Dock vill jag höja ett varningens finger: på grund av grafiska sexscener i stil med Ken Park och Shortbus så ska filmen ses i ett högst intellektuellt sällskap och för guds skull inte med föräldrar eller på första dejten.


Götz Spielmanns Revanche

---------------------------------

Recessionen fortsätter att hålla USA:s ekonomi i ett järngrepp. Dow Jones tappade idag 250 points och stängde på den lägsta noteringen sedan 1997. Anledningen är att investerare inte vet om regeringens stimulanspaket kommer fungera så ingen köper någonting. Dessutom är nu General Motors och Chrysler ännu närmare konkurs trots att de tagit emot miljarder i stöd från regeringen. Som jag sagt förut, jag är ingen ekonomisk expert, men det kommer nog dröja länge, länge innan vindarna vänder.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: