fredag 6 februari 2009

Bipolärt väder

Jag är sjuk som en gnu, men jag orkar ändå klottra ner några rader. Nytt på väderfronten: Igår torsdag var det minus 15, idag fredag är det uppåt tio plusgrader och slask. Att vara meterolog i Chicago är fan svårare än både kärnfysik och raketforskning tillsammans.

-----------

Som vi alla vet är USA:s ekonomi körd i botten; enligt senaste rapporten förlorade ytterligare 598 000 personer sina jobb i januari och arbetlsösheten är nu rekordhöga 7.6 %. En rapport för någon månad sade att ekonomin har gått back så mycket att det är som de elva senaste åren inte har hänt. Obama jobbar för att få igenom ett 780 miljarder dollar stort stimulanspaket att pumpa in i systemet för att få ekonomin på fötter igen. Demokraterna i senaten behöver minst två republikanska röster för att få igenom förslaget. Jag har inte riktigt koll, men som jag förstått handlar det nu om 780 miljarder utöver de 700 miljarder som Bush-administrationen röstade igenom, totalt handlar det då om drygt 1.4 TRILJONER dollar. Var dem pengarna ska komma från vetefan, speciellt eftersom USA redan har runt 10 triljoner i skuld. De får nog ta och ringa Joakim von Anka, jag har hört att han har en fantasiljon i sitt valv.

Kan någon ekonomisk expert bena ut begreppen för mig? Nu ska jag gå tillbaka till mitt gröna te och fortsätta hosta halsen i fördärv.

Peace, Love and Understanding,

Gustav

Inga kommentarer: