måndag 9 februari 2009

F�rtydliganden

Jag har f�tt n�gra mejl och kommentarer om mitt f�rra inl�gg om kristna hycklare. Det verkar som jag uttryckt mig lite klumpigt vilket lett till missf�rst�nd. Jag t�nker inte be om urs�kt eftersom jag st�r f�r det jag sa, men jag t�nker g�ra n�gra f�rtydliganden.

Jag menade inte att p� Alex Schulmanskt vis klanka p� ner p� svenska kristna, tv�rtom, de har min fullaste respekt. Jag anv�nde den svenska stereotypen som en f�rklaring till varf�r jag t�nker som jag t�nker om amerikanska kristna jag tr�ffar. Ens tankar grundar sig i till stor del i den kultur man v�xt upp i, dvs det svenska sekul�ra samh�llet.

Po�ngen med inl�gget var att beskriva dubbelmoralen hos m�nga unga kristna amerikaner jag har m�tt h�r. Till skillnad fr�n de flesta svenska kristna jag har m�tt (en del i min n�rmaste bekantskapskrets) lever de inte alltid i enlighet med den tro de predikar. M�nga g�nger har de moraliserat �ver mina religi�sa tillkortakommanden, n�stan tyckt synd om mig att jag inte tror p� Gud. �nd� lever de n�stan precis likadana liv som mitt, p� gott och ont. Samma synder och samma dygder. De st�ller sig of�rst�ende n�r jag h�vdar att jag inte beh�ver n�gon �verm�nsklig makts v�gledning f�r att leva ett r�ttf�rdigt liv och behandla mina medm�nniskor v�l.

Ett perfekt exempel kommer fr�n en av mina allra n�rmaste v�nner. Han h�vdar att homosexualitet �r fel, emot Guds vilja, onaturligt, omoraliskt och allt det d�r (han blev arg p� mig att jag f�r det f�rsta sett Brokeback Mountain, och n�stan f�rbannand att jag tyckte den var skitbra). Det �r samma kille som naglat upp en stor poster av Tanya Chalkins ber�mda foto The Kiss p� v�ggen.

N�r jag d� f�rs�ker argumentera att det minsann �r homosexualitet �ven n�r tv� tjejer kysser varandra s� svarar han: "N� det �r bara manligt homosex som �r fel. Tv� tjejer �r bara sexigt". Jaha, vad svarar man p� det? Det �r sv�rt att f�ra ett logiskt argument n�r det bara �r en spelare p� banan.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: