tisdag 10 februari 2009

En låt på hjärnan

Efter att ha kollat på Weeds hela helgen så har jag de senaste dagarna gått runt och sjungit och visslat på introlåten: Little Boxes med Malvina Reynolds. Mina närmaste hatar mig. Låten skrevs av Malvina Reynolds 1962. Det är en känga mot det borgeliga förortslivet med stora villor, SUV:s, föräldramöten, hemmafruar och allmän konformitet med konsumtionssamhällets värderingar. För er som inte vet, Weeds handlar om en hemmafru som hastigt och olustigt blir änka och för att försörja familjen börjar hon sälja marijuana till den rika Los Angeles förorten Agrestics invånare.





Den kanske mest kända versionen av låten spelades in av Pete Seeger 1963, men min favoritversion är med en av mina hjältar i livet; den chilenske folksångaren och frihetskämpen Victor Jara. Han mördades 1973 i samband med militärkuppen i Chile som satte Augusto Pinochet vid makten.




Peace, Love and Understanding,

Gustav

Inga kommentarer: