torsdag 12 februari 2009

Mera knark så blir du stark

Det sägs att ett glas vin om dagen är bra för magen, likaså ett äpple. Fast jag vet vad som verkligen är bra för magen: tre små piller med åtta timmars mellanrum. Mediciner gör underverk mot sjukdomar ibland. Jag är inte helt frisk än, men på en dag gick jag från att vara ett feberfrossande vrak som med möda tvingade i mig några sönderkokta nudlar till mitt mer vanliga jag som pluggar frisk och frossar i fullkornspasta och tomatsås.



Men allt måste tas med måtta. Av för många glas vin blir man full, av för många äpplen får man magknip - fast av för många piller blir man världens bäst betalda baseboll-spelare. Den stora snackisen på staternas tavernor, bodegor och lunchrum är inte President Obamas enorma stimulans-paket (som det borde vara), utan att New York Yankees Alex Rodriguez har erkänt att han dopat sig åren 2001-03. Det var innan ligan införde regelbundna tester för stereoider och amfetaminer.

A-Rod blev historisk förra året då han med en fantasi-årslön på 28 miljoner dollar (224 miljoner kronor) blev den bäst betalde basebollspelaren genom tiderna. Han tjänar mer än vad hela Florida Marlins spelartrupp gör tillsammans för att utöva en sport där du kastar lite boll, svingar lite bollträ och springer någon gång i bland. Tänk på det nästa gång ni klagar på Jan Hlavacs månadslön på 800 000. Det är kaffepengar i jämförelse och då måste Janne ändå brunka i sarghörn, riskera tänderna och bråka om utrymme med 110-kilos kolosser beväpnade med hockeyklubbor, sylvassa skridskoskenor och noll empati. Ack, det är synd om proffsidrottarna.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: