söndag 15 februari 2009

Finkultur

Jag övergav min plan att fira Alla Hjärtans Dag likt Al Capone. K-pistar är lätta att komma över (en barnlek i USA), likaså polisuniformer (speciellt i Chicago) och trenchcoats, men planen föll på att jag inte kunde hitta något gäng vars område är värt att ta över. Vårt lokala latino-gäng The Latin Kings är dessutom för farliga och att slå till mot the Mighty Gaylords (helt ärligt, de är ett seriöst gäng på Chicagos North Side) ger mig inte direkt någon street-cred.

Så istället gick jag i glada vänners lag på kontsmuseeum. The Art Institute of Chicago har vad jag förstått en av världens mest respekterade kollektioner av tavlor och skulpturer, bland annat en hel drös med Monet och andra franska impressionister. Det var faktiskt riktigt roligt att knalla runt bland gallerierna och jag ska verkligen åka dit igen.


Gata i Paris en regning dag av den franske impressionisten Gustave Caillebotte hänger stor och präktig i ett av de främre rummen.



De har också en av van Goghs 24 självporträtt (fast Detroit har ett av dem så det är kanske inte så mycket att skryta med). Den målades tydligen med prickteknik, mycket fascinerande.

--------------------------------
John McCain har höjt sin kritiska stämma mot President Obama. Det är det 780 miljarder dollar stora stimulanspaketet som är subjekt för kritiken, eller rättare sagt hur det röstades igenom. Obama vidhöll i sin kamanj och vallöften att sammarbete över partigränserna är ett måste, att republikaner och demokrater ska sätta sig ner och diskutera, jobba bipartisant med landets bästa i sikte. Vad jag förstått så har förslaget röstats igenom utan en enda republikansk röst och det är ju det McCain nu kallar "en dålig start för President Obama". Det ligger onekligen något i det han säger.
Yours Truly,
Gustav

Inga kommentarer: