torsdag 5 februari 2009

A day in the life

Hur ser en vanlig onsdag ut för en collegestudent? Ungefär så här:

Vaknade klockan 10.00, snoozade till 10.30, pallrade mig upp och gick ut i köket. Kvällen innan hade jag satt upp en hemmagjord musfälla för att söka fånga musen som bor under vår spis (se illustration). Jag kollade fällan. Den var tom, men ostbitarna som skulle locka musen in i fällan var borta. Smart jävel.

Musfällan. Det är en avklippt vattenflaska men överdelen vänd innåt, ungefär som en hummertina, som är balanserad på en skokartong. Tanken är att musen ska ta sig i till det mumsiga jordnötsmöret, tippa den över ända och sen sitta fast.

Hällde en kopp havregryn och två koppar vatten i en kastrull. Ställde den på spisen och hoppade in i duschen. Ut ur duschen, tog på mig kläder, kokade gröt, åt gröten med kanel, socker och mjölk och kollade på Who wants to be a millionaire mellan klockan 11 och 11.30. Borstade tänderna, tog på mig ytterkläderna och gick ut i vargavintern.

Den första lektionen, North Park Dialogue II: Ethics and Same-sex Marriage, klockan 11.45 spenderade jag med att tänka på annat. Lade in en smart kommentar här och där, precis lagom så att man får stilpoäng utan att förta sig. Slutade lektionen klockan 12.50, gick upp en våning för nästa lektion klockan 13.00, History of the Atlantic World. Fick tillbaka en femsidig uppsats om Martin Luthers protestantiska reform, A i betyg, jättetrevligt. Kursen är en räkmacka eftersom jag redan läst om det i högstaddiet. Värre är de för de stackars jänkarna med en underfinansierad skolgång.

Lektionen slutade 14.05, gick till postkontoret med Jeff, hämtade ett paket från Amazon.com. Det var en bok jag behöver till en av mina kurser. Gick till biblioteket, lånade fyra böcker om den gamla franske solkungen Ludvig XIV, gick hem till lägenheten. Lagade mat, nudlar med tomatsås, bacon och parmesanost på toppen. Mums! Diskade, drog på mig en skjorta, gick ut bakdörren, fortfande olagligt kallt, och traskade de fem minutrarna till min praktik på Covenant Communications.

Gick in, hälsade på tanten i receptionen, tog en kopp kaffe och satte mig vid min dator. Skrev klart en artikel om pastor Phil Print vid Crossroads Church i Woodbury, Minnesota. Ringde en snubbe i Bellingham, Washington, som har hand om sin kyrkas konstutställningar, skrev en kort artikel, skickade den till redaktören, slösurfade lite, tackade för mig och gick hem. Tänkte: "Trots att jag bara skriver om kyrkor och kyrkfolk så är det faktiskt ganksa roligt".

Kom hem klockan 18.00 käkade en blåbärsbagel, satte mig ner med mina böcker om Ludvig XIV och började forska inför en femsidig uppsats om fransk absolutistisk monarki som ska lämnas in på fredag. Forskade i tre timmar, bytte om till fotbollsgrejer, gick till vår fotbollshall där vi lirar en intern försäsongsturnering. Började spela 21.30, skällde på mina spelare, försökte göra mål, gjorde några räddningar, släppte en billig mellanbenen, stryk med 5-1. Hemma igen 23.00, rostade bagel, på med philadelphia-ost, tomat, sallad och ranchdressing, ett glas vatten och, mumsfilibabba.

Satte på Braveheart, tänkte att jag borde blogga, blev så tagen av filmen för femtielfte gången att jag glömde bort det, somnade till, vaknade när Mel Gibson skrek FREEEDOOOOM!, grät en skvätt, stängde av TV:n när filmen var slut. Gick in på toan, kissade, torkade, spolade, tvättade händerna. Tvättade ansiktet, smörjde in, man får ju inte slarva med återfuktningen, borstade tänderna, kollade facebook, gick och la mig.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: