måndag 30 mars 2009

Vad reklamen kan berätta

Reklamfilmer i USA säger en hel del om vad som är på tapeten. I veckorna som följde El Predidente Obamas segertal i Grant Park, Chicago, den 8 november i fjol kryllade TV-rutan av budskap som "Yes, you can by a new Ford F-150" och "Yes, you can afford life insurance". Nu när det har gått upp för amerikanerna att de är inne i en djup kris spelar alla reklammakare på det: "In these days, you need a car that is reliable and fuel suffecient", "In times like these, American Mattress give you the best deal", "In hasch economic times like these, you need a bank you can trust" och min personliga favorit "We on Honda believe that it is easier to get a job if you have a car".

Såg en reklamfilm idag från hamburgerkedjan Wendy´s idag där fyra arbetare skryter om att de ligger bra till ekonomiskt eftersom de käkar hamburgare från Wendy´s Threeconomics menu. McDonald´s tar det steget längre och lanserar en egen Stimulus Bill, en meny med pengasparande priser. Att amerikanska folket är patriotiska och fortsätter spendera är det viktigaste, de sparar ju liksom pengar genom alla dessa bra dealer. Gud förbjude att de inser att det bästa sättet att spara pengar är att inte spendera.

-------------------------------------------------------



Jag hittade det där larmsamtalet om uteblivna Chicken McNuggets som jag skrev om igår. Mycket nöje!

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: