söndag 29 mars 2009

Only in America...

Idag spelades de sista kvartsfinalmatcherna i collegebasketens slutspel. Micheal Jordans gamla plugg University of North Carolina besegrade komfortabelt University of Oklahoma. Dessförinnan krossade Michigan State favoriten Louisville från Kentucky. North Carolina kommer ställas mot redan klara Villanova från Washington, D.C.-trakten och Michigan kommer möta University of Connecticut när hela spektaklet avgörs i Detroit nästa helg.

Baskethysterin får mig att tänka på en underhållande anekdot som utspelades på vår lokala McDonald's för ganska exakt ett år sedan. Min gode vän Nathans lag Kansas University spelade final mot University of Memphis och jag tittade på matchen hemma hos honom. Det högg till i snabbmatstarmen så jag bestämde för att knalla över till Donken i halvtid för att stilla min hunger med skatter från dollarmenyn.

Jag står där i kön och funderar på om jag ska ha två eller tre dubbla cheeseburgare när en medelålders kvinna stormar in med vad jag antar är hennes son i släptåg. Hon är fullkomligt rasande att på den anställda damen i DriveThru-luckan för att hon missat att ge henne hennes specialbeställda cheeseburgare med Big Mac-sås, extra lök och något annat kulinariskt (också kallad Poor Man's BigMac). Den arga kunden säger att hon hade vänt från sjukhuset för att antingen få sin hamburgare eller pengarna tillbaka. Hon gormar lös på den stackars anställda som var ansvarig för det oförlåtligt misstaget: begäratt få veta hennes namn och managerns namn, samt restaurangens telefonnummer. Hon försäkrar att hon ska ringa och klaga på den stackars skärrade anställda i mycket skarpa ordalag, förhoppningsvis få henne sparkad. Managern är jätteförstående och lugn, ger henne 1.10 dollar tillbaka varpå hon vänder på klacken och stormar ut.

Visserligen har kunden alltid rätt, men det finns en gräns. Jag fattar inte hur den anställda höll sig från greppa tag i närmstaste slev och slänga en laddning kokande frityrolja i ansiktet på henne. Otroligt hur arg man kan bli för en sådan struntsak. Sedan kan man ju också fråga sig hur det är ställt med ens prioriteringar om man avbryter ett sjukhusbesök för att återkräva 1.10 dollar för en utebliven Poor Man's Big Mac. Dessutom, nyheterna berättade härom veckan att en dam ringde larmnummret 911 eftersom Donken inte hade några Chicken McNuggets kvar. Det kanske var samma person?

Bara i USA, vänner...bara i USA...

Peace out,

Gustav

Inga kommentarer: