lördag 28 mars 2009

Innovativ reklam

I tuffa tider söker företag nya sätt att marknadsföra sig. Om det vill sig riktigt illa kommer Chicagos gator snart prydas av några hundra tusen Kentucky Fried Chicken-loggor.

Colonel Sanders - KFC:s logotype.


Likt finnar i ett tonårsansikte misspryds Chi-towns vägar och trottoarer av sådana här så kallade potholes. De bildas av slitage, oftast sprickor i asfalten som växer sig större när vatten tränger ner och underminerar marken. De punkterar däck, förstör stötdämpare, stukar fötter och, värst av allt, förökar sig likt råttor. Det beräknas finnas uppemot 300 000 hål i stan och trots att 2 000-3 000 fylls igen dagligen så hinner det varje dag bildas fler. På många ställen är det så illa att de inte går att bara fylla igen hålen utan man måste asfaltera om hela vägen, vilket leder till trafikstockningar och irritation.

Och det är här KFC kommer in. De har erbjudit sig att betala stadens utgifter för reparationer på de här värsta ställerna. I utbyte ska Colonel Sanders nuna pryda varenda nyasfalterat vägstycke. Innovativt av KFC och billigt för Chicago, visst, men är det värt priset att ha världens löjligaste satellitbild?

Yours Truly

Gustav

Inga kommentarer: