måndag 17 november 2008

Det ljuva studentlivet

Efter att ha plågat er med en radda långrandiga och mer eller mindre djupa analyser så tänkte jag bjuda på något mera världsligt och lättsmält. Eftersom jag har hört att folk tycker om att titta på bilder tänkte jag bjuda på en liten illustrerad guide - inte speciellt välorganiserad dock - om hur livet kan se ut för en student i Chicago.



Musikutbudet går inte att klaga på; förutom en drös blues-, rock- och jazzklubbar är Chicago ett obligatoriskt stopp för alla stora turnéer. Förra hösten var jag och såg Bossen Springsteen och hans E Street Band rocka röven av United Center. Jag fick en biljett i sista minuten tre rader bakom den öppna scenen, inte helt fel. Ett annat kärt konsertminne var när jag såg Robyn spela på Park West Theater i våras.



North Parks basketlag (vita) har en anrik historia, under 70- och 80-talen vann de inte mindre än fem NCAA Div. III National Championships. Dagens lag är lite mer medelmåttiga.



North Parks cheerleaders är inte lika anrika; tänk på alla stereotyper ni har om amerikanska cheerleaders och föreställ er motsatsen.



Eftersom North Park grundades av svenskättlingar så är vi många svenskar här. Här poserar The Swedes, fr v: Undertecknad, Anders Vass, Nate Mehari och Jonathan Eriksson. Jag förklarar min fula min och glansiga blick med att det var sent på kvällen, eller tidig morgon, vilket ni föredrar.




Den berömda skylten till Wrigley Field, det omåttligt populära basebollaget Chicago Cubs hemmaarena. Cubs håller till på North Side, Chicago White Sox (Obamas favoritlag) på South Side och rivaliteten är brutal. Det sägs att en Cubs-match på Wrigley Field är bland det roligaste du kan göra i den här stan så jag ser fram emot i vår då den 150 matcher långa säsongen drar igång igen.



Med åttiotalet omgångar per säsong så finns det gott om tillfällen att gå och se Chicago Blackhawks spela i United Center. Jag har inte gått än i år, men i fjol såg jag tre matcher; två mot ärkerivalerna Detroit (den första när Mange Johansson fortfarande spelade här) och en mot Minnesota Wild.



The Kingston Mines är en riktigt grym bluesbar belägen i Chicago Blues Center på North Halsted Avenue. Söndag till onsdag är det gratis inträde för collegestudenter så en hel del värdefull pluggtid har gått till spillo här, speciellt eftersom stället stänger först fem på morgonen. På scenen jammar Andre Taylor & The Blues Alley Cats.



Ett annat favorithak är The Spot. Bilden är från min roomate Steves (han hade dreads då) 21-årsdag i oktober i fjol, hela fotbollslaget plus diverse annat löst folk var ute och firade. Ett ord: legendariskt. Fr v: Jonathan Eriksson, Alex Schulman, Steve Hosch, Dan Kasnick, Jeff Lucco och Nathan Ryan.


Chicago har en hel del sightseeing att erbjuda. Tuggummiföretaget Wrigley, ni vet de som gör Extra, Hubba Bubba och Spearmint bland andra, grundades i Chicago för hundratalet år sedan. De har sitt högkvarter i den sprakande vita Wrigley-building.



Michigan Avenue-bron. Eftersom Chicago-floden rinner genom stadskärnan behövs det broar, broar, broar för att komma till andra sidan.


Vy in mot downtown nära flodens utlopp i Lake Michigan. Som Stångån, fast köttigare....



Chicago Riverwalk. De två senaste Batman-filmerna Batman Begins och The Dark Knight spelades in i Chi-town och många av stadens vyer finns med. Håll utkik efter de två "majskolvarna" till höger nästa gång ni ser dem.



The Lakefront. Den diamantformade Smurfit-Stone Building kallas i folkmun för "The Vagina Building". Enligt en vandringssägen designade en kvinnlig arkitekt den som en feministisk motvikt till alla fallos-symboler runt omkring. Skaparna arkitektfirman A. Epstein and Sons dementerar det ryktet.




Scenen i Millenium Park, perfekt för en Pink Floyd-konsert.


Millenium Park kryllar av modern konst. Chicago-borna kallar den för Bönan, konstnären själv säger att det ska föreställa ett moln. Döm själva.



Invånarna i det här huset har en hel del springande i trappor framför sig om det börjar brinna. I det här området, The Loop, spelade dem in paradscenen i The Dark Knight.



North Parks fotbollslag i Ocean City, Maryland, på östkusten nära Washington. Vi flög dit i början av september för att spela en miniturnering. Säsongen tog slut för två veckor sedan efter att vi åkt ur i Conference-semin mot Wheaton College.


Å det ljuva studentlivet. Förfest med mina roomies och gäster (Nicki på bilden) i mitt crib; god stämning och glada skratt, Kleerup i stereon och en tysk St.Pauli Girl i näven.


Mina rumskamrater; Steve Hosch, Erik Sanchez och Dan Moffet.



Det går att hitta allt möjligt roligt i det lokala systembolaget. Hendrix-fanet i mig kunde inte motstå att köpa denna brygd.


Det första jag gjorde när jag flyttade in var att hänga upp min kära LHC-flagga på hederplats i vardagsrummet. FORZA CLUBEN!
På TV:n ser ni frågesportprogrammet Are you smarter than a 5ft-grader där deltagarna kan vinna en miljon dollar genom att svara rätt på frågor om saker du ska har lärt dig i femte klass, typ som Vi i femman fast med enklare frågor och äldre och dummare tävlande.



Utsikt från vårt tak. Ni får på en höft en uppfattning om vart jag bor i förhållande till downtown.




Efter Budweiser är Bud Light USA:s mest sålda öl, fast att kalla det öl är att ta i. Om EU hade haft ett finger med i spelet hade Bud Light sålts under samma etikett som Päron-Loka och andra smaksatta, kolsyrade vattenprodukter.



Beer-pong är USA:s universitets inofficiella nationalsport. Det gäller att träffa sin motståndares ölfyllda muggar med en pingisboll. Varje mugg ens motståndare träffar måste man ta ur spel och dricka ur och den först träffar alla den andras muggar vinner. Beerpong kallas också "spelet där alla vinner".
Sådär, hoppas ni uppskattade min lilla bildkavalkad och att ni fortsätter att titta förbi. Även fast kommentarerna inte duggar tätt har jag enligt rapporterna hemifrån (morsan och farsan) hört att det ändå är folk som läser bloggen. Otroligt roligt att jag predikar för döva öron. Take care!
Er pingisboll i muggen
Gustav

Inga kommentarer: