tisdag 4 november 2008

Dagen D


"Woke up Election Day, skies gunpowder and shades of grey,
Beneath a dirty sun I wistled my time away"


Textraden är från Springsteens Livin´ in the Future och den passar väldigt bra en dag som denna; det är valdag, himlen är lite grådassig, jag räknar timmarna visslande, och trots att Chicago är en av de renare amerikanska storstäderna ser solen alltid lite suddig ut på grund av luftföroreningar. Jag såg Bossen i Michael Jordans gamla borg United Center här i staden (bilden) för ett år sedan och redan då sågade han Bush längs med fotknölarna och predikade för publiken hur viktigt det är att rösta. Likt han gjorde för demokraterna Al Gore 2000 och John Kerry 2004 har han i år öppet visat sitt stöd för och ibland uppträtt med Barack Obama. Han är en riktigt hyvens prick, den gamle Brucan...


Den globala uppvärmningen jobbar på högvarv just nu; de gråa skyarna förväntas dra vidare och temperaturer uppåt 20 grader är inte en omöjlighet. Det kan alltså bli en riktigt fin dag nu när hela världens blickar är riktade mot mitt kära Chi-town. Lite bättre än en halv plusgrad och snöslask i Sverige.


När jag cruisade CNN:s hemsida i morse gjorde en artikel mig uppmärksam på något jag inte tänkt på förut; hur utgången än blir kommer det här valet bli historiskt. Om Obama vinner blir han USA:s första svarta president, om McCain vinner blir han med sina 175 år den äldsta förstagångs-valda presidenten och Palin blir första kvinna på vicepresidentsposten. Stackars Joe Biden, han är en riktigt tråkig Average Joe i denna brokiga kandidatskara.
Årets val förväntas också slå rekord i antal röster vilket är otroligt glädjande. Det finns hopp ändå.

Jägarns, måste rusa....jag är redan fem minuter sen till min Film Studies-lektion. Detta inlägg blir det sista innan jag drar ner till Grant Park, men jag lovar att sammanfatta mina första intryck från Obamas lilla get-together för nätta 2 miljoner dollar så fort jag kommer hem någon gång mitt i natten lokal tid. Så kolla bloggen under lunchtid på onsdag så ska jag nog ha ett nybakat inlägg och förhoppningsvis några bra bilder till er.


Ha det bra, och må BÄSTE OBAMA VINNA!


Yours Truly,


Gustav



Inga kommentarer: