tisdag 1 september 2009

Fixa, dona och fasta

Ramadan är i full rulle och läraren i min islam-kurs uppmuntrar oss att så prova på att fasta. Visst, tänkte jag, och ägnar således dagen åt en ramadan-light, det vill säga jag dricker men äter ingenting från soluppgång till solnedgång. Klockan är nu 15.15 lokal tid och jag har inte käkat sedan 21 igår, lite styvt 18 timmar. Det kurrar ganska duktigt nu, men tror ändå att jag kommer klara mig till 20 då det börjar skymma. Syftet med ramadan är inte så mycket fastandet i sig, utan att hänge sig själv totalt till Allah under en månad, inte låta något världsligt komma emellan. Vi hade en muslimsk gästtalare i klassen som sa att hon hade inga problem med att fasta eftersom hon blev så upprymd av närheten till Gud och hans skapelse.

Jag har ju aldrig varit speciellt spirituell av mig, så jag har svårt att känna just det bandet. Tvärtom, eftersom jag inte tror på ett liv efter detta så söker jag bara världsliga njutningar, och ur det avseendet har fastandet gett mig lite perspektiv på tillvaron. Det finns ju trots allt barn i Afrika, och först nu kan jag börja förstå hur det är att inte kunna äta sig mätt varje dag. Får se om jag klarar en dag till.

------------------------

Igår sov jag första natten min första egna lägenhet, källarvåningen på 4960 North Whipple Avenue, 60625 Chicago, Illinois, två stenkast från skolan. Just nu är den mest ett hål i väggen och allt jag har är en säng att sova på, men den kommer vara ett pågående projekt framöver och kommer säkert bli riktigt hemtrevlig till slut. Bilder kommer så småningom.

Har trixat med att fixa internet idag och det är en djungel. Hur du än gör, var du än letar, vilka du än anlitar så känns det ändå i slutändan som att man blir lurad. Valde i vilket fall som helst Comcast Performance, en trådlös höghastighetsuppkoppling. De fick mig på ett specialerbjudande: 25 dollar i månaden det första halvåret, därefter 47. Taget, delat på två är det högst överkomligt, även installationsavgiften på 150. Dem hade en trevlig liten gimmick att efter man beställt fick man chatta (vart tog det ordet vägen?) med en operatör som fixade med orderbekräftelsen. Jag fick prata med Joseph, en hjälpsam, men humorlös, prick. Jag försökte ett harmlöst skämt, men han ignorerade mig.

Joseph > Hello Gustav, Thank you for contacting Comcast Live Chat Support. My name is Joseph . Please give me one moment to review your information.Joseph > Please give me a minute to pull up your order informations.Thank you.Joseph > And you are interested in high speed internet,right?
Gustav > Hello Joseph...
Gustav > Yes
Joseph > I will make you new account here.
Joseph > How about adding phone service and digital cable service here?For you to take advantage of current promotions going on.
Gustav > Nope...Don't need it...
Joseph > No worries,maybe in the future.
Gustav > Is this actually goign to help me or are you just trying to sell me more?
Joseph > To proceed, we need to review your credit.
The reason of this check is for us to determine
whether we will be requiring you a deposit or not.
The deposit however, will be refunded after 6 months of service.Take note also that this has got nothing to do with your personal credit score or transactions. Will this be fine with you?


Fast trots att käre Joseph försökte sälja en massa extra så var chatfunktionen riktigt hjälpsam. Anteckna, ComHem.

Eftersom jag inte kommer kunna surfa på nätet (för att använda ett annat klassikt uttryck från tiden då IT-bubblan var hel) i mitt eget hus den 8 september då installationsgubben kommer, så det kan bli lite sparsmakad bloggande närmsta veckan. Men ett eller annat inlägg kommer jag kunna leverera, var så säkra.


Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: