söndag 6 september 2009

Lugn helg





North Parks svenskar, fr.v: Erik Kinnhammar, Kristoffer Grahn, Tajinder "TJ" Singh

Helgen har gått i lugnets tecken. North Parks, tillika mitt gamla, fotbollslag har spelat två matcher och vunnit båda. Den officiella versionen varför jag valt att inte spela i år är att "jag vill fokusera på skolan sista året", den inofficiella är att tränaren är en jävla narcissistisk idiot och sådana kan jag inte spela för. Milt sagt är han den pessimistiska typen. Fotboll är inte kul när man inte tillåts att vara nöjd efter en seger, hur bra eller dåligt man än spelat. Han påminner lite om den där onda coachen i Mighty Ducks och såna har en tendens att döda glädjen med idrott. Sen hjälper det inte att han bänkade mig för en sopa förra säsongen...



I alla fall, laget spelade två matcher och jag satt och tittade på. Tvärtemot vad jag trott så saknade jag inte alls att vara nere på planen. Bitter och långsint som man är hejar jag inte ens på laget, förutom mina svenska vänner som spelar i det. Kul då att Mr. Singh stod för tre av fem mål och Mr. Grahn för fem av fem assist i helgen. Kan nu min adept från Linköping Erik "Mr. Glasfot" Kinnhammar se till att bli frisk så jag kan härja på honom också.

-------------------------

Betygshetsen och pressen att inte droppa ur skolan har lett till att fusk är ett gigantiskt problem på amerikanska universitet. Senaste trenden bland studenter, rapporterar CNN, är att outsourca sin hjärna utomlands. På hemsidor som bestessays.com kan man beställa en uppsats om valfritt ämne och längd, sedan anlitas personer utomlands att skriva dem. Problemet är att skribenterna kan sitta i Indien, Pakistan eller Filippinerna och ha ungefär samma engelskakunskaper som en svensk mellanstadieelev. Ergo, uppsatserna håller ofta F-klass. En dålig investering med tanke på att en tresida kan kosta 80 dollar.



Hmm, pengarna verkar ju bra så man kanske ska ge sig in i branschen. Utan att skryta behärskar jag engelska i skrift nästan bättre än svenska. Finns också många potentiella kunder eftersom många amerikanska collegestudenter har grammatikkunskaper som svenska högstadieungar. Men kanske inte ändå, skulle vara väldigt tråkigt att åka fast, bli avstängd och kasta två år av hårt slit i sjön. Ibland tror verkar det som om North Park ser på fusk värre än rånmord...


----------------------


ZLATAN!


Yours Truly,


Gustav

Inga kommentarer: