tisdag 20 januari 2009

Jaha, då var det dags

Klockan är 9.37, jag vaknade för en timme sedan och har nyss satt i mig en stor skål havregrynsgröt. ABC:s sändningar från Obamas installationsceremoni står på, men man hade kunnat välja vilken kanal som helst eftersom alla sänder live. Klockan 11.30 tar Obama podiet, men jag vet inte om det är Chicago-tid eller lokal tid. Eftersom Washington ligger i den östra tidszonen ligger dem en timme framför oss. Min rumskompis Steve ligger och sover. Jag väckte honom och sa att han måste upp och titta, trots att han röstade på McCain. "Shut the fuck up, Goose" fick man till svar. Jag är lite sur på honom; det är ju trots allt ett historiskt ögonblick i hans lands historia och han väljer att sova bort det. Fast i och för sig, han har ungefär samma sömnvanor som katter och skulle lätt kunna sova igenom en kärnvapenattack.

Emellan reportrarnas eviga pladder med kändisar och vanligt folk visas flygbilder på de gigantiska folkmassor som samlats i allén mellan Capetolium i öst, Washington-monumentet i mitten (ni vet den där spetsiga fallossymbolen) och längst västerut Lincolns minnesmonument. En 64-årig kvinna hade på grund av trängselns i tunnelbanan blivit knuffad framför ett tåg så de var tvungna att stänga flera stationer. 20 000 poliser, lika många soldater som i Afghanistan, uppges vara i staden för att hålla koll på den två miljoner huvuden starka folkmassan. Det låter kanske tryggt, men tänk om någon skulle vara fräck nog att lyckas skjuta Obama när han står där i talarstolen? Hur ska de kunna stoppa ett upplopp när det går 100 arga demonstranter per polis?

Förresten, om ni är intresserade att titta på talet så livestreamas det på CNN.com. Vet inte om det funkar att titta i Sverige, men det är ju värt ett försök.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: