tisdag 23 december 2008

Julbestyr och amerikanska konsumentvarningar

Jag kom hem igår efter att ha spenderat några ytterst angenäma dagar i den Kungliga Hufvudstaden. Jetlaggen är borta och efter en god natts sömn har jag idag julbestyrat riktigt duktigt. Klappar har slagits in, morsans julskiva har bränts, första skinkmackan har ätits, första himmelska julmusten har avnjutits, Systemet har fått sitt inte alltför regelbundet återkommande besök och i samma veva har jag varit en exceptionell bror och hälsat på storasyrran på jobbet.

Eftersom alla mina julklappar är köpta i Chicago är en del av dem beprydda med typiskt amerikanska "snälla-stäm-oss-inte"- varningstexter. Ni vet, såna som "VARNING: Innehåller jordnötter" på jordnötspaket och "VARNING: Objekt i spegel befinner sig bakom dig" på bilars bakspeglar. På lillsyrrans nya, fina --------- (kan inte avslöja vad det är, det finns ju en risk att hon läser det här innan julklappsutdelningen i morgon) står det:
"WARNING: This material used as colored decorations on the exterior of this product contain lead (bly), a chemical known to the State of California to cause birth defects or other reproductive harm. This warning applies to the State of California only".

Till skillnad från den övriga 49 staterna verkar blyfärg vara extra giftigt i Kalifornien eftersom det enligt varningen är endast där det kan orsaka fosterskador. Eller så har kalifornska kvinnor vekare livmodrar (eller säger man livmödrar?). I vilket fall som helst, vilken tur att jag köpte presenten i Illinois eftersom där är det tydligen fritt fram för gravida kvinnor att tugga i sig bly utan komplikationer. Jag menar, man vill ju att ens framtida systerbarn ska vara friska och starka.

På hemmaplan,

Gustav

Inga kommentarer: