måndag 19 oktober 2009

Konspirationer och profetior

Folk i det här landet älskar konspirationsteorier eftersom de vill så gärna tro på dem. De har ett minst sagt annorlunda förhållande till sin regering än vi svenskar - den ses som ett oberörbart maktcentrum där de sitter och konspirerar dagarna i ända. För alla mystiska naturfenomen så finns det en regeringsbyrå som vill täcka upp för utomjordiska besök, världens undergång eller forskningsexperiment som gått fel.

Det finns teorier och myter om det mesta; månlandningen var fejkad, Area 51, Elvis lever, Yeti och - det som är högst aktuellt nu - att 11:e september var en av Bush-administrationen iscensatt attack för att ena landet mot en gemensam utomstående fiende. Jag är kluven: lika skeptiskt som jag är mot information från regeringshåll, lika skeptisk är jag till såna här teorier, även fast jag älskar att tänka i de banorna. Med Photoshop, en videokamera och smart användande av källor kan man bevisa vad man vill. Eller, dör den delen, med för mycket tid över att fundera på hur man kan vika en sedel...

Farsan skickade mig den här bildserien idag. Den stämmer väl inte direkt in i kategorin konspiration, utan mer i nostradamiska sannprofetior. Å hej med farbror Frey, titta så kul man kan ha med en 20-dollarsedel.








Jag är skeptisk, speciellt eftersom de finns hundratalet andra ord man kan bilda med rätt vikning av texten "The United States of America". "Osama" var inte direkt det enda alternativet.

Fast vem vet, de första sedeltryckarna kanske hade något på känn. Ska se om man kan hitta någon hemlighet i en svensk hundralapp. I rätt ljus och vikning kanske Linnés nuna berättar om vem som egentligen mördade Palme?

Vad har ni för åsikter om konspirationsteorier och profetior? Är de sanna, eller går det att bevisa vad man vill med rätt metod? Spelades verkligen VM i Sverige 1958?

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: