måndag 13 april 2009

Tillbaka i skolbänken

Tillbaka på North Park efter en långhelg med påskfirande hos min polare Matts familj i den avlägsna Chicago-förorten Crete, Illinois, precis på gränsen till Indiana. Cigaretter är snordyra i Illinois (nästan 10 dollar paketet) på grund av den höga skatten, därför kryllar det av tobaksbutiker precis innanför gränsen till Indiana eftersom cigaretterna är uppemot 75 procent billigare. Matts päron bor i en riktigt fin trevåningsvilla med pool och egen damm på tomten, fyra bilar i garaget, öppen spis i vardagsrummet samt biljardbord och en olagligt stor TV i källaren. Typiskt övre medelklass-amerikanskt.

Min andra polare Sebastian åkte med oss eftersom han bor granne med Matt. Hans hus var istället en av de mer absurda jag har varit i. Hans föräldrar är födda i Polen och jag fick hälsa på hela tjocka släkten. På gården stod en polsk korvrökningsugn (säger man ugn?), omringad av ett mindre zoo; en stor St Bernards-hund, en liten råttliknande dito, två lamm, två katter och en flock hönor (klantig som jag ar glomde jag kameran sa jag har inga bilder att bjuda pa). Sebastians farsa köper tydligen nya djur lite när han känner för det, antingen för sällskap eller slakt. Detta i ett hus på en tomt som ligger i ett villaområde, inte ute på landet. I den hobbithåle-liknande källaren stod en vedeldad kammin och en bur med nyfödda kycklingungar och deras mamma.

I USA firar man påsk ganska likt det svenska sättet: det letas påskägg, släktingar kommer på besök och man äter tillsammans. Det enda som skiljer är maten; likt Thanskgiving och jul är det kalkon som gäller på det amerikanska påskbordet. Till skillnad från kokta ägg, prinskorvar, köttbullar och sill som gäller i Sverige. Matts Super-Mario-liknande farbor Keith med familj kom på besok och eftersom hela familjen ar musikaliskt sa jammades det musik i flera timmar. Trevligt varre!

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: