måndag 22 februari 2010

Back from Motown

Kom tillbaka från min lilla utflykt till Michigan igår. Hälsade på några nära vänner som bor i en förort till Detroit och det var en mycket angenäm helg med en lagom mix fest och sightseeing. Intressantast var att kolla in Detroit. Helt otroligt att en stad i ett i-land kan vara så förfallen. Det vi såg på nyheterna under SAAB-cirkusen var bara den skinande GM-skrapan, men resten av stan är till stora delar en spökstad. Det blev också en dagtripp på söndagen över gränsen till Kanada och staden Windsor. Så nu kan man kryssa av Kanada från listan av länder att besöka. Jag har tyvärr inte så mycket bilder, men en hel del filmat så jag kan klippa ihop ett litet montage och lägga upp här senare under veckan.



Detroits fönsterlösa gamla tågstation. Byggnaden har stått övergiven i 35 år, enligt pappan i familjen jag var med. Han sa att när han var ung sade folk: "Snart så vänder det. Detroit kommer blomstra igen." Det var 40 år sedan.
Turister i Kanada. Min goda vän Sarah till vänster, Yours Truly i mitten och Sarahs lillasyrra Ellen till höger. Bron över Detroit-floden var en gång i tiden världens längsta hängbro. Där ser man...
Detroits skyline. GM-skrapan tornar längst till höger.
Windsor.


Detroit till vänster, Windsor till höger.

Fick lite problem när vi skulle tillbaka in i USA. Jag hade med mig pass med tillhörande visum, men jag hade glömt att ta med mitt I-20, ett dokument som visar att jag studerar lagligt i USA. Så en gränsvakt som var lite för kär i sig själv konstaterade strängt "well, thats a problem" och så fick vi snällt slå oss ned med ett gäng kanadensiska pundare och vänta på att de skulle kolla upp mina uppgifter. Killen bakom disken var trevlig, men förstår inte varför det ska ta 45 minuter att knappa in lite data och ställa några frågor. USA:s gränspolis måste ha världens långsammaste mjukvara eller världens Facebook-gladaste arbetsstyrka.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: