söndag 24 januari 2010

Skulle bra gärna vilja vara på Bourbon Street nu...

Idag spelades båda semi-finalerna i NFL-slutspelet. Indianapolis Colts vann över New York Jets och New Orleans Saints över Minnesota Vikings. Colts gör därmed sitt femtielfte Super Bowl-framträdande. De blev senast mästare 2007 då de slog Chicago Bears, de jävlarna. Saints gör däremot sitt första Super Bowl i lagets historia när de traskar in på Dolphins Stadium i Miami den 7 februari. På grund av att de många gånger fallit på mållinjen har de har länge gått under de föga smickrande öknamnet New Orleans Aints, men i kväll hade de båda domare, publik och bolldrällande och felpassande motståndare med sig (Vikings svarade för fem turnovers i matchen). Klockan är strax efter två i skrivande stund och festen i New Orleans har bara börjat. Jag skulle kunna offra ett lillfinger för att få drulla längs med Bourbon Street just nu.

Både mina pengar och sympatier kommer satsas på Saints i finalen. Dels för att jag hatar staten Indiana, men mest för att att jag älskar staden New Orleans. Dessutom har de ju så grymma matchdräkter. Efter allt elände folket i The Big Easy fått utstå efter Katrina förtjänar de den här framgången. För inte ens fem år sedan var Superdome, där semi-matchen spelades idag, en stinkande flyktingförläggning för orkanoffer. Få städer i USA sluter upp kring sitt lag så som Saints-fansen, ett slag för tesen att idrott förbrödrar.


Indianapolis Colts.

New Orleans Saints

-------------------------------

Eftersom jag har blivit lite amerikaniserad ser jag verkligen fram emot matchen, men ännu mer till halvtidsshowen med The Who. Gissar att de kommer riva av fem låtar. Min önskelåtlista ser ut så här.

1. My Generation
2. Sally Simpson
3. Behind Blue Eyes
4. Substitute eller Summertime Blues
5. Baba O´Riley.

Men den här är mer trolig:

1. Den av CSI förstörda Who Are You?
2. My Generation
3. Pinball Wizard
4. Baba O´Riley
5. Won´t Get Fooled Again

Eftersom det är Super Bowl så kommer det nog rivas av ett greatest hits-set, tyvärr. Men efter att Springsteen öppnade med oväntade Tenth Avenue Freeze-Out i fjol så är jag hoppfull.

Om det finns några The Who-fans bland läsarna så får ni gärna posta er önskelista på fem låtar i kommentatorsfältet.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: