måndag 24 augusti 2009

Rutin och ful tatuering

Ligger i några polares soffa (kan inte flytta in i min lägenhet förrän 1 september), lyssnar på min sommarlåt Bell Bottom Blues av Eric Claptons kortvariga men ultimata projekt Derek & The Dominos och jetlaggen börjar slå till på allvar. Första skoldagen på en termin av många avklarad och måste säga att man börjar få rutin på det här; pigg, alert, glad och skämtsam redan första dagen, ljusår från det flodsvettande nervvraket som för två år sedan var tvungen att läsa upp en berättelse för en klass främmande, skrämmande amerikaner på ett språk man trodde man behärskade flytande. Tro mig, i tillräckligt otrygga situationer glömmer till och med vad man heter.

Kurserna som ska betas av i höst är en historiekursen Inventing the Modern Mind om hur människan under upplysningstiden gick från att lyssna på indoktrinerad religion till att tänka själv; produktionskurserna Audio 1 och Video 1, samt de obligatoriska Personal Health och Dialogue 3: Foundations of Islam. Tung arbetsbörda, speciellt eftersom jag har några sidoprojekt på gång, men det kommer bli intressant och roligt. Speciellt att verkligen lära sig om islam, det är ju lite sådär halvaktuellt just nu. Mediebilden av muslimer är antingen terroriserrande- eller terroriserade kvinnoförtryckare, så det ska bli skönt att få lite perspektiv.

----------------------

I min ljudproduktionsklass såg jag idag den ultimata ångra-sig-om-30 år-tatueringen. Tjejen som satt framför mig hade inte tvekat att göra väl synliga fultatueringar på knogar, händer, fingrar och nacke, men den på höger sida halsen tog ändå förstaplatsen. Argt svarta bokstäver deklarerade att "It´s Rude To Stare", alltså att det är fult att stirra. Fyndigt och provocerande, javisst, men skrattretande idiotiskt. Det är ju mycket smartare att som en annan gadda in favoritfilmen på underarmen och favoritlåten på triceps...men vad vet jag, det kanske hon också har gjort.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: