tisdag 30 mars 2010

I en annan del av stan

Segt med uppdateringen, ber om ursäkt. Har fullt drag i lådan; slutprojekt som ska påbörjas, blandat med några trevliga uppsatser, praktik och ytterligare en blogg, citizenarena.wordpress.com. Lägg därtill en New York-resa på torsdag som ska planeras, tvättning och festande så ibland glömmer man bort vissa saker. Men nu så ska det uppdateras!


Först av allt önskar jag av hela mitt hjärta att jag hade varit i Cloetta Center ikväll. Jag hade givit upp hoppet vid ställningen 1-3 i matcher, redan gratulerat mina Frölunda-kompisar och ställt in mig mentalt på Chicago Blackhawks slutspel senare i vår. Men gud vad glad jag blir att ha fel ibland. Dock bannar jag mitt eventuella öde redan: det bästa som kan hända är att LHC vinner SM-guld och Blackhawks tar Stanley Cup i år. Samtidigt är det det värsta eftersom jag kommer missa festerna i båda städerna.

------------------

På praktiken jobbar vi med en serie filmer anknutna till The Evangelical Covenant Churchs 125-års-jubileum. Pastor Dave Washington är en före detta gängmedlem som numera predikar på den djupaste sydsidan och i veckan åkte vi ner för att intervjua honom. Det är en helt annan värld. När gatorna börjar heta nummer vet du att det är dags att börja se sig om. Där Michigan Avenue korsas av 95th, 96th, 102nd 120th kan du bli skjuten bara för att du tittar snett på någon. Dave berättade en hel del hemska historier; om hur han som 17-åring satt hela dagarna på en trappa och knarkade och sålde, hur hans hus låg mitt i korsningen mellan de tre gängen Gangster Disciples, Vicelords och Latin Kings territorier, hur Latin Kings brukade gå upp på en tågbro och helt sonika skjuta rivaler som spelade basket i parken nedanför, hur han blev skjuten i det och det huset och hur han sköt eller misshandlade någon i det och det.

Historien om hans omvändelse var mest fascinerande. Dave var 18 år och det var dagen innan han skulle åka in i fängelse tills han fyllt 33. För vad ville han inte berätta. Han såg sig själv i spegeln och sa: "Ok, Gud, nu gör vi så här. Om du fixar ut mig levande ur fängelset inom tre år så kommer jag viga mitt liv år dig." Dagen efter i rättegången visade det sig att domaren som senaste de sågs lovat att sätta borgen så hög att Donald Trump inte kunde betala den var sjuk, att hans sadist till övervakare hade blivit misshandlad och låg på sjukhuset, att polisen som arresterade honom hade fått förhinder och att hans offer inte heller kunde komma. Han knallade därifrån med villkorlig dom och samhällstjänst. Sedan dess har han varit djupt troende och nu går han på samma gator och predikar istället.

En fascinerande livshistoria minst sagt. Om det var Gud som inverkade låter jag var och en avgöra själva, men när man hör sådana historier förstår man hur människor tror innerligt på honom. Det finns egentligen ingen logisk förklaring. Jag har inget som helst emot religion, så länge den inte kommer in institutionell, fundamentalistisk eller indoktrinerad form.

Yours Truly,

Gustav

1 kommentar:

Daniel sa...

Det later som en mycket intressant historia.