måndag 1 mars 2010

God jaktlycka


Sedan vi flyttade in i vår nya lya i augusti har en liten mus bott med oss. I början tyckte vi det var lite trevligt med ett husdjur, men med tiden har den visat sig fräckare. Idag brast det för mig då jag låg i sängen med datorn i knät. Jag sneglade bredvid min vänstra fot, och ve och fasa, musjäveln har klättrat upp i sängen. Jag flög ur sängen, sprang till städskrubben och hög tag i sopkvasten. Jag gick bärsärk kring det ställe jag senast såg musen, förde ett himla liv och rev tag i allt löst för att skrämma ut den. I ögonvrån såg jag det lilla fanskapet försöka ta sig förbi på utsidan, men jag vände på en femöring och med en välriktad schvung mötte den sitt öde mellan vår gula sopkvast och bruna linoleumgolv.

Må du vila i frid, värdiga motståndare.

Yours Truly

Gustav

Inga kommentarer: