onsdag 29 oktober 2008

Howdy partners

Hej och välkomna ska ni vara till det nyaste tillskottet i Correns bloggfamilj. Eftersom det här är premiärinlägget är det på sin plats att jag presenterar mig och berättar vad jag gör här.

Vi börjar med en snabbgenomgång; jag heter Gustav Skogens, 20 år fyllda, född och uppvuxen i Linköping, bor i Lambohov när jag är hemma, gick sam-ekonomi på Ljunkan och är nu inne på mitt andra år av tre med journalistikstudier och burvaktande för fotbollslaget (även fast det på grund av en illvillig tränare inte har blivit mycket av det på senaste tiden) på North Park University i USA:s tredje stad Chicago.

Många av Chicagos första bosättare var skandinaver och North Park grundades av svenska immigranter för drygt 115 år sedan. Campus-byggnaderna bär namn som Magnuson Campus Center, Carlsson Tower, Andersson Hall och Nyvall Seminary, och i Sweden Shop rakt över gatan kan man köpa både Ahlgrens Bilar och Ballerina-kex. Skolan ligger i området Albany Park på stadens norra sida - ett område som sägs vara hela USA:s mest mångkulturella - ett långt stenkast från den gamla svenskstadsdelen Andersonville.

Eftersom jag själv vet hur mycket jag hatar att läsa långrandiga, intetsägande biografier så får det räcka där så länge. Ni kommer få veta mer om mig, skolan, området och speciellt mitt hjärtas andra stad Chicago i framtiden.

Nu och de närmaste veckorna framöver kommer inläggen att handla om valet med gigantiskt V mellan demokraternas Barrack Obama och republikanernas John McCain- kanske det viktigaste presidentvalet i hela USA:s historia. Men eftersom jag inte är någon expert på vare sig politiska eller ekonomiska frågor tänker jag lägga fokus på gräsrotsnivå; personliga betraktelser om hur vanliga collegestudenter ser på valet i synnerhet och livet i allmänhet. Jag tänker också försöka ge lite insikt vad de fyra (Palin och Biden är icke att förglömma) kandidaterna säger och hur de framställs och uppträder i amerikansk media.

Jag kommer uppdatera så ofta jag bara kan, men eftersom jag trots allt studerar på heltid och tränar fotboll lika mycket som ett heltidsproffs (fast långt ifrån lika kvalitativt) så kan min bloggproduktivitet sjunka i perioder. Fast de närmaste dagarna kommer jag i princip ägna all min lediga tid åt bloggandet. Jag känner mig otroligt priviligerad att få vara i USA under denna historiska period och jag vill dela med mig av mina erfarenheter till så många som möjligt.

Yours truly,

Gustav Skogens

Inga kommentarer: