söndag 2 maj 2010

My hood

Med lite hjälp av Kristoffer snubblade jag över en helt fantastiskt intressant dokumentär om mitt område Albany Park från 1989. Jag visste att det var ghetto, men att det var fullt så ghetto som på 80-talet hade jag svårt att föreställa mig. Kolla in den, även fast berättarrösten är av det torraste laget så ger det en väldigt bra inblick hur Chicagos gängvärld fungerar. Anteckna också att slagsmålet två minuter in i första delen sker på Whipple Street precis utanför min lägenhet.



Del 1:



Del 2:



Ganska häftigt att se. De är precis de gatorna,Carmen/Albany, Kedzie/Lawrence, Albany/Argyle, jag rör mig på dagligen när jag går till och från skolan eller handlar mat. Under sommarmånaderna, då är jag hemma i trygga Sverige, har jag fått berättat för mig området fortfarande ser ganska mycket ut som det gör i filmen. Gängen kommer ut då de inte riskerar köldskador längre.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: