torsdag 15 april 2010

Spola tack

Har snart bott i USA i tre år och jag har lärt mig både det ena och det andra om amerikaners vanor och kultur, men en grej jag för mitt liv inte kan förstå är deras toalettvanor. På varje restaurang-toalett sitter det en skylt: "Anställda måste tvätta händerna innan de återgår till jobbet." Det sorliga är att skylten verkligen behövs. Mina föräldrar bonkade principfast in i mig att man låser dörren, spolar efter sig och tvättar händerna när man är klar, men det verkar som varenda amerikansk förälder tyckt det varit för pinsamt att prata om kiss och bajs för att deras avkommor har ingen aning om hur man beter sig på en toalett.

För det första, låset är där av en anledning. Många gånger har jag knallat in på toaletten och möts av den fruktansvärda synen av min roomie som sitter och krämar. Han blir tjurig för att jag inte knackar, men problemet skulle vara ur världen om han lärde sig låsa. Höjdpunkten vad när jag Thanksgiving 2007 överraskade jag också Steves gravida moster där hon satt och kissade. En blivande mamma borde veta bättre.

För det andra, spolknappen är där av en anledning. Jag önskar att jag skämtade, men amerikaner har ingen spolreflex. Jag måste spola efter min rumskompis VARJE dag och ofta när man använder skolans toaletter så möts man av en gul skål.

För det tredje, handfatet är där av en anledning. Jag vet inte hur det går till på damtoan, men nio av tio killar i en amerikansk bar tvättar inte händerna efter sig. Tänk på det nästa gång ni är sugna på att glufsa i er av barens gratisnötter.

Yours Truly,

Gustav

Inga kommentarer: